Ehkäise vanhuuden näköongelmia

|
Tekstin kokoA-
A+

Kysymys: Äitini sairastaa verkkokalvon ikärappeumaa. Hän on nyt miltei sokea. Hänen elämänlaatunsa on heikentynyt, koska hän pääsee harvoin ulos kodistaan, eikä myöskään pysty huolehtimaan arkiaskareista. Pelkään myös itse sairastuvani. Mitä voin tehdä jarruttaakseni sairauden etenemistä ja auttaakseni äitiäni? 

Verkkokalvon keskeinen ikärappeuma eli makuladegeneraatio on sairaus, jossa verkkokalvon pieniä yksityiskohtia ja värejä aistivan keskialueen solut rappeutuvat. Tämä johtaa näön heikkenemiseen.

Näkövammaisten keskusliiton mukaan verkkokalvon ikärappeuma on eläkeikäisten yleisin näkövammautumisen syy. Suomessa on kaiken kaikkiaan noin 70 000 ikääntynyttä näkövammaista. Heistä yli puolet sairastaa verkkokalvon ikärappeumaa.

Näkökyky heikkenee vanhetessa ilman sairauksiakin. Näkövammaisten keskusliitto painottaa, että näöntarkkuuden heikkeneminen voi aiheuttaa epävarmuutta arjessa selviytymisestä näkökyvyn heikentymisen syistä riippumatta. Tuore amerikkalainen tutkimus vahvistaa ruokavalion merkityksen näkövammaisuuden ehkäisemisessä: kalaa syömällä voi ehkäistä myös verkkokalvon ikärappeuman kehitystä.

Harvardin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan säännöllinen kalan ja kalasta saatavien omega-3 rasvahappojen syöminen vähensi huomattavasti naisten riskiä sairastua verkkokalvon ikärappeumaan. Tulokset osoittavat, että yhden tai useamman kala-annoksen syöminen viikossa alensi sairastumisriskiä 42% verrattuna ruokavalioon, jossa kalaa syötiin vähemmän kuin kerran kuussa. Riskiä alensi erityisesti punalihaisen kalan sekä purkkitonnikalan syönti.

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira tiedottaa, että kalan rasvahappojen on osoitettu myös vähentävän sydän- ja verisuonitautien riskiä. Samalla Eviran kalojen syöntisuosituksessa todetaan, että eri kalalajeja on suositeltavaa käyttää vaihdellen, sillä Itämerestä ja sisävesistä pyydetyissä kaloissa voi olla suuria määriä terveydelle haitallisia vierasaineita. Vierasaineiden saamista voi välttää rajoittamalla hauen sekä Itämeren silakan ja lohen syöntiä 1-2 kertaan kuussa.

Ruokavalion muutos kalaa suosivammaksi voisi siis auttaa sinua ja äitiäsi. Lisäksi pitäisi kiinnittää huomiota säännöllisiin silmätutkimuksiin, jotta sairauden ilmaantumista ja edistymistä voidaan seurata ja tautia hoitaa asianmukaisesti. 

Lisäksi äitisi tulisi saada apua kotiaskareisiin. Hän voi altistua onnettomuuksille heikon näkökyvyn takia. Näköongelmista kärsivät ikäihmiset eivät aina näe lääkkeitään tai pysty huolehtimaan päivittäisestä ruuanlaitosta ja taloudenhoidosta. Myös ostoksilla käynti ja muiden asioiden hoitaminen on heikkonäköiselle vaikeaa.

Nämä ovat kaikki päivittäistoimintoja, joissa hoiva-alan ammattilainen voi avustaa äitiäsi ja samalla helpottaa sinun taakkaasi. Home Instead Seniorihoivan hoivanantajat ovat tarkkaan valittuja, koulutettuja ja vakuutettuja ammattilaisia. Ota yhteyttä meihin lisätietojen saamiseksi.

Lisätietoa Home Instead Seniorihoivasta tarjoaa Birgitta Suominen, puhelin 010 841 7401. Tutustu myös kotisivuihin osoitteessa www.homeinstead.fi.